Få vores nyheder på mail

Danskerne vil have flere stjerner

Pressemeddelelse   •   Jun 21, 2011 15:57 CEST

Danskerne vil denne sommer bo endnu bedre, når de holder sommerferie med familien eller kæresten. Det viser en ny opgørelse over efterspørgslen på de forskellige hotelkategorier. Hoteller med fire, fem og seks stjerner øger i forhold til sommeren 2010, og hele 6 % flere har booket et sådan hotel. Det er både familier og par uden børn, der foretrækker en dyrere hotelkategori i år, og tilsvarende ses et fald i hoteller med to og tre stjerner. Apollo har 100.000 gæster, der rejser på ferie ud af Danmark hver sommer.

”Danskerne køber dyrere ferier denne sommer. Det viser en opgørelse, vi netop har foretaget over danskernes valg af hotelstjerner. Således bookes flere fire-, fem og seksstjernede hoteller set i forhold til sidste sommer. Noget tyder på, at danskerne har flere penge mellem hænderne, end det var tilfældet sidste år eller har taget spendérbukserne på. Er Danmark stadigvæk i recession, som nogle økonomer mener, er det ikke afspejlet i danskernes ferieønsker. Til gengæld er danskerne meget tro mod de favoritlande, de normalt har. Hovedparten vil til det græske øhav, en spansk ø, Tyrkiet eller Bulgarien”, konstaterer Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Nordea har netop foretaget en undersøgelse, som bekræfter samme tendens. Forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, konstaterer, at danskerne i gennemsnit afsætter næsten 20 procent flere penge til årets sommerferie i år, og at hver husstand i år vil bruge 14.000 kr. på rejsedrømmene. Herudover påpeger hun, at det især er børnefamilierne, der trækker op med en stigning i sommerferiebudgettet på knap 30 procent. 

Apollo kunne tilmed opleve den største salgsdag på hele året, hvad gælder sommerferierejser, i sidste uge.

Samtidig kan det konstateres, at danskerne booker en anelse mindre All Inclusive i forhold til sommeren 2010. Således ses en nedgang fra 35 % af Apollos samlede sommerrejser sidste år til 30 % i år.

”All Inclusive vælges typisk af de danskere, der 100 % vil kunne tøjle udgifterne på ferien, og for hvem det ydermere er nemt og bekvemt. Vi ser et lille fald i prioriteringerne denne sommer, hvor færre vælger et All Inclusive hotel, og flere går efter et hotel uden All Inclusive eller en hotellejlighed, og at flere også ønsker en højere hotelkategori”, slutter Rikke Koks Andreassen.

Apollo har cirka 100.000 sommerrejser til salg denne sommer, og der rejses ud af Kastrup, Billund, Aalborg og Odense Lufthavn.

 

For mere information:

Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef, Apollo Danmark, mbl.: 22201340

 

 

Apollo er Danmarks er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den skandinaviske del af koncernen hedder Kuoni Scandinavia, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair. Kuoni Scandinavia har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1600 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Hovedparten af Apollo Danmarks gæster flyver med SAS.