Få vores nyheder på mail

Det håndskrevne postkort lever

Pressemeddelelse   •   Jan 30, 2013 13:25 CET

På trods af at vi lever i en digital tidsalder, foretrækker størstedelen af os at vise feriebilleder og fortælle om vores ferieoplevelser, når vi kommer hjem frem for at dele oplevelsen via Facebook eller Instagram på ferien. Knap hver anden sender et postkort som i de gode, gamle dage. Hver tiende uploader dog feriebilleder på de sociale medier, mens ferien afholdes.

”I denne digitale tidsalder kunne det umiddelbart lyde mærkeligt, at det personlige, håndskrevne postkort lever i bedste velgående, og at mange af os skulle foretrække at dele ferieoplevelserne med andre på netop dén måde. Men der er noget, der tyder på det, for i en landsdækkende undersøgelse er det det, knap halvdelen af respondenterne peger på. Det håndskrevne, personlige postkort repræsenterer en nærhed og er samtidig noget helt personligt til én person og ikke til flere, og det kan vi stadigvæk godt lide”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

På spørgsmålet om, hvordan man deler sine ferieoplevelser med andre, svarer 47 % i den repræsentativt gennemførte undersøgelse, at de sender postkort fra feriedestinationen. Og 72 % af respondenterne siger, at de viser feriebilleder og fortæller om deres oplevelser, når de kommer hjem fra ferien. Det er med andre ord ikke en skam at sætte sig sammen i sofaen og vise feriebilleder til venner og familier, som man måske gik og troede. Til sammenligning fortæller kun 16 % af respondenterne, at de uploader feriebilleder på Facebook/Instagram eller lignende, når de kommer hjem fra ferien. Og 11 % siger, at de uploader feriebilleder på Facebook/Instagram eller lignende, mens de er på ferie. Kun 3 % af respondenterne svarer, at de geo-tagger sig selv på feriedestinationen på de sociale medier (Facebook, Instagram eller lignende).

Ikke overraskende er der også meningsforskelle mellem kvinder og mænd. Hele 78 % af kvinderne viser nemlig feriebilleder og fortæller om deres oplevelser, når de er kommet hjem fra ferien, mens det ’kun’ er 65 % af mændene, der gør det. Ligeledes er det i langt højere grad kvinder, der vælger at sende et postkort fra feriedestinationen med 55 % og i mindre grad mændene med 39 %. I det hele taget er kvinder mere aktive, når det kommer sig til at indvie andre i ferieoplevelserne, uafhængigt af kanal.

”Apollo har knapt 90.000 venner på vores Facebook-side, og det er vi naturligvis glade for. Her udveksles rejseoplevelser mellem danskere på både destinations- og hotelniveau, og siden benyttes flittigt til rejseinspiration. De sociale medier er helt klart et kommunikationsforum, vi prioriterer, både Facebook, Google+ og Twitter, men når det er sagt, er det dejligt at erfare, at det håndskrevne postkort stadigvæk er ganske brugt, når man vil fortælle om sine rejseoplevelser”, slutter hun.

Undersøgelsen viser også, at der er regionale forskelle i tallene, dette mellem Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Syddanmark. Således er det i særdeleshed danskere i Region Hovedstaden, som sender et postkort med 53 % mod eksempelvis 42 % i Region Midtjylland.

Spørgsmålet i undersøgelsen lød:

Hvordan deler du dine ferieoplevelser med andre?

  1. Jeg viser feriebilleder og fortæller om mine oplevelser, når jeg kommer hjem fra ferien: 72 %
  2. Jeg sender postkort fra feriedestinationen: 47 %
  3. Jeg uploader feriebilleder på Facebook/Instagram eller lignende, når jeg kommer hjem fra ferien: 16 %
  4. Jeg uploader feriebilleder på Facebook/Instagram eller lignende, mens jeg er på ferie: 11 % %
  5. Jeg sender e-mails hjem med billeder og fortællinger fra ferien: 11 %
  6. Jeg geo-tagger mig på feriedestinationen på de sociale medier (Facebook, Instagram eller lignende): 3 % %
  7. Jeg deler mine feriebilleder og oplevelser på en blog: 3 %
  8. Jeg deler ikke mine ferieoplevelser med andre: 11 %

Respondenterne har kunnet vælge mere end én svarmulighed.

Den landsdækkende undersøgelse, som pressemeddelelsen er baseret på, har 1258 respondenter, og er foretaget via internettet af Kompas Kommunikation. Undersøgelsen er landsdækkende og afspejler normalfordelingen med hensyn til de af Danmarks Statistik oplyste fordelinger på køn, alder og region.

For mere information :

Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo Danmark, mob.:22201340 /

E-mail: Rikke.Koks.Andreassen@kuoni.dk

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.

Følg Apollo på Facebook, Twitter og Google+.