Få vores nyheder på mail

Ferien bliver prioriteret i danskernes hverdagsbudget

Pressemeddelelse   •   Nov 08, 2018 07:23 CET

Rejser er kun overgået af mad på bordet på budgetkontoen

Ris, gulerødder, rugbrød til madpakken og så naturligvis en skilling eller to til rejseopsparingen. Mange danskere prioriterer i høj grad at sætte feriepenge til side i deres hverdagsbudget. Faktisk er ferie og rejser kun overgået af mad og drikke på bordet, når danskerne skal svare på, hvad de prioriterer at bruge penge på i deres hverdag. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt mere end 1.000 danskere fra hele landet.

Når lønningsdag oprinder handler det for de fleste om at fordele de surt tjente kroner mellem alle hverdagens mange poster, når først huslejen og billånet er betalt.

Der skal naturligvis mad og drikke på bordet, men dernæst skal der også lægges penge til side til den næste rejse.

Mere end fire ud af ti danskere (44 pct.) tilkendegiver således, at de prioriterer ferie og rejser som en af de ting, de bruger penge på i deres hverdag.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.017 danskere.

Rejser er ikke længere den samme luksusvare
Mens mad og drikke altså er noget, som de fleste (66 pct.) prioriterer i deres budgettering i hjemmet, så ligger ferie og rejser på en andenplads (44 pct.), når lønchecken skal fordeles på de forskellige konti. Hernæst prioriterer mange også at bruge penge på tøj, sko og accessories (31 pct.) samt restaurantbesøg (28 pct.)

”I fx charterferiens spæde ungdom var det ikke alle forundt at tage en flyver til en Middelhavsø en gang om året. Det er det naturligvis stadigvæk ikke. Men mange flere danskere har luft i budgettet til at rejse ud og opleve verden, og rigtigt mange af os gør det adskillige gange hvert år. Det bliver derfor en naturlig prioritering i vores budget,” fortæller Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Rejser oftere end tidligere
Hos Apollo oplever man da også i høj grad danskernes rejsevaner på tæt hold og kan værge for, at vores rejsevaner over årene har ændret sig en del.

”En stor del af vores rejsende ender med at rejse både sommer og vinter og drysser så derudover et par af vores storbydestinationer eller en forlænget weekend i Dubai ud over året også. For rigtig mange er det at rejse altså ikke på samme måde en luksusvare længere. Det er en hverdagsluksus, som man i høj grad prioriterer, fordi det er vigtigt for en, og fordi man trænger.”

Længere nede på listen af ting, som prioriteres i hverdagens budget, er bl.a. interiør til hjemmet (24 pct.), motionsudstyr og -medlemskaber (18 pct.) samt gadgets (14 pct.)

Om Apollo Rejser
Apollo er en af Nordens førende rejsearrangører med næsten 400 medarbejdere og en million rejsende om året. Med os kan kunderne rejse til hele verden, uanset om de vil på en afslappende sol- og badeferie, en træningsuge i varmen eller tilbringe en weekend i en spændende storby. Vi arrangerer pakkerejser, træningsrejser, krydstogter og storbyrejser. Desuden tilbyder vi tryg og sikker bookning af fly og hotel separat, hvis kunden foretrækker selv at sammensætte sin rejse.

Apollo udgør, sammen med flyselskabet Novair, specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt sportsresortet Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi har siden 2015 været en del af den privatejede tyske koncern REWE med over 300.000 medarbejdere.

Apollo arbejder aktivt for bæredygtige rejser og socialt ansvar, og vi samarbejder med SOS Børnebyer, Ecpat og SOK (Sveriges Olympiske Komité). Apollo har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på www.apollorejser.dk.

Vedhæftede filer

PDF-dokument