Få vores nyheder på mail

Hver tredje tager børnene ud af skolen for at holde ferie

Pressemeddelelse   •   Mar 18, 2015 11:05 CET

Prisen på rejsen bestemmer, hvornår vi holder ferie med poderne

Danskerne elsker at holde ferie og gør det gerne hele året rundt. Trangen til at pakke hele familien sammen og bare suse ud i verden er stor – så stor, at hver tredje (33 pct.) har taget børnene ud af skolen for at holde en velfortjent ferie. Der kan da også være mange penge at spare, når man rejser uden for skolernes sommerferie, og netop prisen er en af de helt afgørende faktorer, når vi vælger at tage lille Maja og Noah ud af skolen til fordel for en ferie. Det viser en undersøgelse, som Apollo har foretaget blandt mere end 1.000 danskere.

Selvom kalenderen siger forår, og skolernes vinterferie for længst er lagt bag os, er der stadig godt gang i efterspørgslen på rejser for hele familien. Mange forældre tager nemlig deres børn ud af skolen, når de drager afsted mod fjerne himmelstrøg.

Således vælger hver tredje (33 pct.) at planlægge familieferien uden om skolernes ferier.

Det er specielt familier med børn i alderen 10-18 år, der vælger at tage børnene ud af undervisningen for at holde ferie. Knap hver anden (47 pct.) forælder med børn i denne aldersgruppe har således valgt at rejse uden for skolernes planlagte ferier.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.036 danskere fra hele landet.

Billigere ferier lokker børnefamilierne

Udsigten til at gøre familieferien billigere er en af de helt afgørende faktorer for, hvorfor vi vælger at holde ferie uden for vores børns skoleferier.

For mere end halvdelen (54 pct.) er prisen på rejsen således vigtig for valget af ferietidspunktet. Derudover er jobbet et andet vigtigt forhold, som vi tager hensyn til, når vi skal planlægge årets ferier. Godt hver tredje (31 pct.) af os vælger tidspunktet for ferien efter, hvornår det bedst kan passes ind med arbejdet.

”Vi oplever generelt en stigning i efterspørgsel på familieferier uden for de normale højsæsoner, som jo gerne ligger i skolernes ferier. Specielt i efteråret og om vinteren, hvor sol og varme lokker os mod syd, vælger mange familier at rejse, selvom poderne måske burde sidde i et klasselokale. Det er jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, når familieferien er billigere i uge 10 end i uge 7,” fortæller Glenn Bisgaard, kommunikationschef hos Apollo og fortsætter:

”Vi ser desuden en tendens til, at mange forældre anser det at opleve og lære noget om andre kulturer som en del af deres børns almene dannelse og en mulighed for at lære noget, som man ikke nødvendigvis kan lære på en skolebænk. Og hvor der er internet, er der jo vej. Med de forskellige digitale læringsplatforme er der til enhver tid mulighed for at sætte sig ned, uanset hvor man er i verden, og læse lektier med poderne,” slutter Glenn Bisgaard.

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. 

Følg Apollo på Facebook, Google+ og YouTube.

Vedhæftede filer

PDF-dokument