Få vores nyheder på mail

Januar er højsæson for sommerferieplanlægning

Pressemeddelelse   •   Jan 26, 2015 07:54 CET

Midt i januars kolde, grå og våde vejr sidder rigtig mange danskere tilsyneladende og lægger planer for årets sommerferie. Mere end hver sjette dansker (16 pct.) går nemlig i gang med at sætte kryds på kort, browse priser og destinationer seks måneder, inden sommerferien skydes i gang. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt mere end 1.000 danskere. Dog venter de fleste med at bestille, hvilket ikke nødvendigvis er en god idé.Sne, mørke eftermiddage og aftner samt masser af regn og kulde. Januar er en oplagt måned at drømme sig væk fra lille Danmark, og det vælger mange da også at gøre. 


Årets første måned er således højsæson for sommerferieplanlægning i de små danske hjem. Mere end hver sjette dansker (16 pct.) svarer nemlig, at de typisk planlægger sommerferien seks måneder før, sommerferien skydes i gang, og de suser af sted mod strand, sol og varme.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.036 danskere fra hele landet.

Vi lægger planer og bestiller så senere
Selvom planlægning og drømmerierne om årets sommerferie typisk går i gang i denne tid, vælger blot hver tiende (11 pct.) at bestille årets sommerferie nu.

De fleste venter, indtil de er tættere på sommeren, og knap hver anden (50 pct.) bestiller sommerferien i de sidste tre måneder op til afrejse.

”Det er typisk sådan, at vi sætter os ned mellem jul og nytår og måske begynder at drøfte, hvad familien har lyst til. Dernæst går planlægningen i gang, og der skal måske lige spares lidt op til den sommerferie, vi helst vil have. Og blandt andet 60 dage før afrejse ser vi ofte et boom i bestillinger,” fortæller Glenn Bisgaard, Kommunikationschef for Apollo. Han råder dog folk til at være så tidligt ude, som det er muligt.

”Rejsemarkedet er dejlig sprælsk for tiden. Det er svært at forudse, hvornår salget pludselig raser, og et hotel på en given afgang bliver udsolgt på et splitsekund. Det har vi netop oplevet med vinterferien, hvor salget pludselig boomede hos de fleste rejsebureauer. Samtidig kan der være penge at spare for kunderne, hvis de booker i god tid. Vi kører eksempelvis kampagnerabatter på sommerferien til dem, der er ude i god tid, og vi har desuden udvidet åbningstiden, fordi vi ved, at der er run på vinter-, påske- og sommerferie på én og samme tid i disse uger. Et ekstra plus ved at få sommerferien definitivt i kalenderen er desuden, at familien har noget at glæde sig til.”


Knap hver fjerde (24 pct.) i undersøgelse svarer netop, at de bestiller sommerferien i god tid for at have noget at glæde sig til. Mere end hver tredje (34 pct.) tilkendegiver, at de bestiller deres sommerferie i god tid for at være sikre på, at de får det, de vil have. 

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. 

Følg Apollo på Facebook, Google+ og YouTube.

Vedhæftede filer

PDF-dokument