Få vores nyheder på mail

Rejser under træet? Her er chancen størst

Pressemeddelelse   •   Dec 04, 2017 07:48 CET

Om få uger oprinder årets største gavedag. Juleaften er aftenen, hvor der er chance for at vise, hvor godt man egentligt kender sin bedre halvdel, og hvor man har muligheden for at charmere svigermor med den perfekte julegave. Flere undersøgelser tyder på[i], at rejsegaver er populære julegaveønsker. Men hvem ønsker egentligt rejserne, og hvem får dem? Det har Apollo undersøgt i en ny undersøgelse blandt 1.022 danskere fra hele landet.

Julen er hjerternes fest. Men det er samtidigt også tiden, hvor det handler om at præstere. Mange vil gerne ramme den perfekte julegave, så man viser, dem man har kær, at man tænker på dem.

Og selvom der nok er skrevet ønskesedler indeholdende sokker, grydeskeer og urtepotteskjulere, så er det nok de færreste, der kan sige sig fri for ønske sig en god oplevelse i stedet for de praktiske gaver. Måske drømmer man endda om en rejse under træet.

I en undersøgelse, som Apollo netop har foretaget blandt 1.022 danskere fra hele landet, har de undersøgt, hvem der egentligt får rejsegaverne, og hvem der ønsker dem.

Hver femte vil gerne give en rejse i gave
Selvom rejsegaver måske er populære under træet, så har hver anden (49 pct.) faktisk aldrig givet en rejse i gave. Men kun hver sjette (15 pct.) fortæller, at de foretrækker ikke at få en rejsegave. Mere end hver femte (22 pct.) vil dog gerne overraske den, de har kær, med en rejse.

Særligt partneren fortjener en rejse i gave. Hver anden adspurgte (50 pct.) fortæller således, at de ville give deres partner en rejse i gave, hvis det skulle blive aktuelt. Mens fire ud af ti (42 pct.) vil tilgodese deres børn, og kun få (3 pct.) tilsyneladende mener, at svigerfar og –mor fortjener en rejsegave.

”Rejsegaver er ofte noget, vi køber til dem, vi er aller tættest på. Enten, fordi vi lidt har den bagtanke, at vi selv skal med på den rejse, vi køber, eller fordi det jo ofte er lidt dyrere at købe en weekend i Barcelona eller en uge på Kreta end at købe en 2-pak strømper til svigerfar. Men vi har også flere og flere, der ringer ind for at købe en rejse til hele familien. Så er det gaven, man giver hinanden på kryds og tværs, og alle er glade, om end der ligger færre sokker og grydeskeer under det fælles træ,” forklarer Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Kvinder er mere til rejsegaver end mænd
Vil man i øvrigt være sikker på, at rejsegaven bliver et hit, så er chancen for at ramme plet størst blandt de kvindelige gavemodtagere. Hos hver femte kvinde (19 pct.) står rejser nemlig højt på ønskelisten. Og faktisk mener hver sjette kvinde (15 pct.), at en rejse er den bedste gave, man kan få. Desuden vil kvinder også hellere give rejsegaver (24pct.) end mændene (20 pct.).

Det er dog mændene, der oftest tilgodeser deres partner, når de overvejer rejsegaver. Således svarer knap seks ud af ti af mændene (56 pct.), at de ville forkæle deres partner, hvis de skulle give en rejsegave. Kvinderne derimod hælder mest til at forære deres børn en rejsegave (47 pct.)

Fynboer er vilde med at give rejser
Chancen for, at der ligger en rejsegave under træet på Fyn er i øvrigt størst, idet der her er flest (29 pct.), der gerne vil give en rejsegave. Til gengæld er chancen for rejsegaver under træet mindst i Nordjylland, hvor kun knap hver sjette (13 pct.) synes, rejsegaver er en god ide.

[i] Kilde bl.a. undersøgelse foretaget af Pricerunner blandt 3.500 brugere

Apollo er en af Nordens førende rejsearrangører. Apollo arrangerer charterrejser, aktive ferier, cityrejser og krydstogtferier samt fleksible rejser til hele verden, hvor du selv vælger, om destinationen skal være by eller strand samt længden af rejsen. Apollo Rejser i Danmark danner, sammen med Apollo i Norge, Sverige og Finland, flyselskabet Novair, Golf Plaisir, Lime Travel samt træningsresortet Playitas på Fuerteventura, gruppen DER Touristik Nordic AB. Apollo Travel Group har cirka 500 medarbejdere og 1 mio. passagerer om året, som rejser til destinationer i hele verden.

Apollo har siden 2015 været en del af den privatejede tyske koncern REWE med mere end 300.000 medarbejdere. Apollo arbejder aktivt for holdbare rejser og det sociale ansvar og samarbejder med bl.a. SOS Børnebyerne, Ecpat og Sveriges Olympiske Komité. Apollo er Travelife certificerede siden 2014.

Følg Apollo på Facebook, Google+ og YouTube.

Vedhæftede filer

PDF-dokument