Få vores nyheder på mail

Smagsløgene vækkes på ferien

Pressemeddelelse   •   Mar 17, 2011 14:45 CET

Apollo har netop spurgt danske ferierejsende om, hvad de nyder at spise og drikke, når de er på ferie, og hvordan det adskiller sig fra og har indvirkning på, hvad de spiser hjemme. 1500 danskere, bredt repræsenteret i Danmark, har svaret. Det er analyseinstituttet Opinion Matters, der har gennemført undersøgelsen for Apollo.

”At gå ud og spise er en væsentlig del af alle ferier – og en uge eller to væk hjemmefra giver os masser af muligheder for at spise på en række forskellige restauranter og smage på forskellige køkkeners udfoldelser. Mere end halvdelen af danske ferierejsende (58 %) gør brug af dette og vælger at spise størstedelen af deres måltider forskellige steder. Næsten en fjerdedel (23 %) spiser et måltid ude om dagen, viser undersøgelsen”, fortæller Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Dyre restauranter foretrækkes især af par uden børn: 16 % af denne gruppe holder af at forkæle sig selv med særligt gode middage sammen med 14 % af de rejsende mellem 55-66. Men det behøver ikke at være dyrt at gå ud og spise. Budgetrestauranter er mest populære blandt mere end en fjerdedel (26 %) af de enlige rejsende uden børn.

Prisbevidste familier vælger ofte i stedet at nyde godt af All Inclusive rejser, som giver mange mad-muligheder på hotellet: 21 procent af forældrene booker All Inclusive, men begrænser sig ikke kun til, hvad der er på hotelmenuen, mens yderligere 6 % er tilfredse med kun at spise, hvad hotellet tilbyder.

Hvad spiser vi, når vi er ude og rejse?

Flere end seks ud af ti danske ferierejsende (68 %) spiser en blanding af den lokale mad og det samme, som de spiser hjemme. Men yderligere 30 % spiser kun lokal mad og nyder muligheden for at opleve nye smagsindtryk. Blot 2 % foretrækker den sikre løsning og holder sig til mad, de kender hjemmefra. Det lader til, at den lokale mad er mindre tiltrækkende for de unge ferierejsende. Blot 19 % i aldersgruppen 25-34 spiser udelukkende lokal mad (sammenlignet med 42 % i alderen 55-65), og 4 % i denne gruppe spiser udelukkende velkendt mad, som de også kan få hjemme.

”Den lækre mad, vi nyder på vores ferie, gør et så stort indtryk, at mange danske ferierejsende prøver at genskabe deres yndlingsretter, når de kommer hjem, viser undersøgelsen. Mere end fire ud af ti (42 %) bruger inspiration fra den mad, de har spist på ferien, når de laver mad derhjemme.

Næsten en ud af fem ferierejsende (18 %) lærer endda også at lave retter, som de har nydt på ferien, så de kan servere dem derhjemme, mens yderligere 17 % gør en indsats for at besøge restauranter, som serverer samme retter, som de spiste på ferien. Det indikerer, at en uge eller to hjemmefra virkelig kan vække smagsløgenes interesse for det globale køkken”, slutter Rikke Koks Andreassen.

 Andre interessante pointer

  • Ældre ferierejsende er mest tilbøjelige til at prøve den lokale mad. 68 % af gruppen i alderen 45+ spiser kun lokal mad, når de er ude og rejse
  • 70 % af parrene uden børn spiser på forskellige steder til de fleste/alle måltider
  • De mest kulinarisk eventyrlystne er folk fra Aalborg: 39 % spiser kun lokal mad
  • Mere end tre ud af ti (32 %) af par med børn spiser kun lokal mad på deres ferie

 

 

For mere information:

Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo Danmark, mbl.: 22201340

  

Apollo er Danmarks tredjestørste rejsearrangør og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den skandinaviske del af koncernen hedder Kuoni Scandinavia, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige og Norge, indgår flyselskabet Novair. Kuoni Scandinavia har 780 medarbejdere og har totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1.600 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Playitas er det nye, store sportsresort på Fuerteventura.