Gå til indhold
Ferieshopping og naturoplevelser deler generationerne på rejsen

Pressemeddelelse -

Ferieshopping og naturoplevelser deler generationerne på rejsen

Ældre vil have natur, de yngre vil shoppe og dyrke sport

Frodige skove på Madeira eller shopping efterfulgt af en cykeltur i bjergene på Fuerteventura? Hvad vi prioriterer at bruge vores dyrebare ferietid på, er ofte forskelligt fra generation til generation. Mens vi med alderen primært rejser for at opleve naturen og dens mangfoldighed, så rejser yngre ofte også for at gøre gode fund i butikker og på markeder, for god gammeldags afslapnings skyld eller for at få pulsen op under lunere himmelstrøg. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo, der bl.a. har lanceret nyt feriekoncept for at imødekomme de forskellige ferieinteresser.

Verden er stor, og der er mange ting at opleve, når først man går i gang. Hvad vi dog kigger efter, når vi skal planlægge en ferie ude i den store verden, er forskelligt og ofte også aldersbestemt.

Mens tre ud af fire (76 pct.) af de 60-69-årige fx i høj grad efterspørger naturoplevelser, når agendaen er en velfortjent ferie, så rejser mere end hver tredje (36 pct.) mellem 20-29 efter gode muligheder for shopping.

En ting har vi dog til fælles på tværs af alder og køn, og det er, at der skal være plads til afslapning på ferien. Selvom 18-21-årige tilsyneladende har mere brug for afslapning på ferien (81 pct.) end dem, der er over 70 år (38 pct.)

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.017 danskere fra hele landet.

Mænd vil spise og underholdes
Det er dog ikke kun alder, der afgør, hvad vi vælger at prioritere ferietiden på.

Mens begge køn er rørende enige om, at der skal naturoplevelser til (64 pct. vs. 64 pct.) på ferien, så vægter kvinder (33 pct.) i højere grad shopping end mænd (23 pct.), mens mænd overhaler kvinderne, når det handler om at gå på opdagelse i lokale gastronomiske oplevelser (44 pct. vs. 38 pct.) Desuden er mænd mere tilbøjelige til at bruge ferietiden på underholdningstilbud på destinationen end kvinderne (14 pct. vs. 11 pct.)

”Sådan en ferie har altid og vil altid dele vandene på visse punkter nærmest uanset, hvem man rejser med. Men heldigvis kan de fleste destinationer alligevel tilbyde noget for enhver smag, fordi de har et godt miks af natur, shopping, kulturtilbud og gastronomiske oplevelser. Og det ved de fleste heldigvis godt, omend man ofte må indlægge et enkelt kompromis eller to undervejs,” fortæller Glenn Bisgaard, kunde og kommunikationschef hos Apollo, og fortsætter:

”Det, vi dog ser mere og mere, er, at der er flere, som vælger at rejse med familien eller vennerne jævnligt, mens de så vælger at rejse på egen hånd og ud fra interesse en enkelt gang om året, så de fx virkelig kan nørde lokale madkulturer eller dyrke den der sport, som den øvrige familie slet ikke forstår, med ligesindede, og derfor udvikler vores rejsemønstre sig delvist i en mere individuel retning.”

Som led i denne udvikling tilbyder Apollo bl.a. Apollo Premiumrejser, som er rejser for folk, der gerne vil rejse med andre, der deler deres interesser. Fx kan de 29 pct., der særligt nyder lokal arkitektur, dermed rejse sammen med fokus på netop dette.

Related links

Emner


Om Apollo Rejser
Apollo Rejser er en af Nordens førende rejsearrangører med næsten 400 medarbejdere og en million rejsende om året. Med os kan kunderne rejse til hele verden, uanset om de vil på en afslappende sol- og badeferie, en træningsuge i varmen eller tilbringe en weekend i en spændende storby. Vi arrangerer pakkerejser, træningsrejser, krydstogter og storbyrejser. Desuden tilbyder vi tryg og sikker bookning af fly og hotel separat, hvis kunden foretrækker selv at sammensætte sin rejse.

Apollo Rejser udgør, sammen med flyselskabet Novair, specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt sportsresortet Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi har siden 2015 været en del af den privatejede tyske koncern REWE med over 300.000 medarbejdere.

Apollo Rejser arbejder aktivt for bæredygtige rejser og socialt ansvar, og vi samarbejder med SOS Børnebyer, Ecpat og SOK (Sveriges Olympiske Komité). Apollo Rejser har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på www.apollorejser.dk.

Pressekontakt

Glenn Bisgaard

Glenn Bisgaard

Pressekontakt

Relateret materiale

Relaterede nyheder

Opgrader til Apollo Rejser

Apollo Rejser er en af Danmarks største rejsearrangører, og vi står for det bredeste charterudbud med mere end 1.450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.

Sol og varme
Apollo sælger først og fremmest charterrejser til sol- og badedestinationer. Hvad gælder sommeren består udbuddet hovedsageligt af europæiske destinationer, og i vinterhalvåret er det rejsemål som De Kanariske Øer, Thailand, Egypten, Indien og Vietnam, som er mest efterspurgte.

Moderne og fleksibel aktør
Et af Apollos kendetegn er, at vores tilgang til at arrangere rejser er meget moderne og fleksibel. Den vigtigste følelse på rejsen skal være, at et andet land for alvor opleves på landets egne præmisser. Fokus ligger på frihed, hyggelige områder og hoteller samt lokalt præg.

Det skal være enkelt at booke, og al nødvendig information skal være let tilgængelig. Vi sætter en ære i at blive oplevet som moderne og fleksibel med rejser for enhver smag. På egen hånd, i større selskaber, med børn eller på tomandshånd. Flyet skal afgå fra en lufthavn så tæt på de rejsende som muligt, og man skal naturligvis selv kunne vælge, om man vil have transport til hotellet eller en udlejningsbil. På rejsemålet findes et bredt udvalg af hotelalternativer, udflugtsmuligheder og aktiviteter.