Gå til indhold
Mere end hver anden har venner og bekendte med på ferie via sociale medier

Pressemeddelelse -

Mere end hver anden har venner og bekendte med på ferie via sociale medier

Facebook er favoritmediet, når vi skal dele ferie-glimt

Det er lang tid siden, feriebilleder blev gemt på en rulle og fremkaldt, når vi lige fik taget os sammen. Nu skydes der ofte løs på digitalkamera og/eller smartphones, så resultatet kan ses og deles på de sociale medier med det samme. De fleste danskere (66 pct.) bruger da også de sociale medier, når de er på ferie. Mange af dem tjekker ind (16 pct.), deler billeder (18 pct.) og skriver statusopdateringer (11 pct.) fra ferien på Facebook. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt mere end 1.000 danskere fra hele landet.

Sociale medier er og bliver en stor del af de fleste danskeres hverdag. Men sociale medier som Facebook, Snapchat og Instagram kommer også ofte med på ferie.

Således fortæller mere end seks ud af ti (66 pct.), at de bruger og/eller opdaterer sociale medier, når de er på ferie.

Særligt Facebook er populær, hvor langt de fleste af dem, der bruger sociale medier på ferien, holder sig opdateret på vejr og vind og vennernes gøren (69 pct.)

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.017 danskere.

Mindre på vagt på sociale medier
Vi nøjes dog ikke med at lure med, hvad andre laver, når vi er på ferie.

Knap hver femte (18 pct.) sørger nemlig også for at dele billeder og videoklip fra deres rejse med venner, bekendte og tidligere kolleger. Hver sjette (16 pct.) tjekker ind på ferien, så Facebook-vennerne med misundelse kan konstatere, at vi sidder på en ferieø med tæerne i sandet, mens lidt over hver tiende (11 pct.) også skriver statusopdateringer.

”Der var engang, hvor vi var langt mere påpasselige med at dele, at vi ikke var hjemme, på de sociale medier. Men, jeg tror, mange af os er blevet så vant til, at alt deles på Facebook og Instagram, at vi ikke tænker så meget over det. Men man bør naturligvis altid alligevel være lidt obs på, hvor åben ens profil er, og hvor nemt evt. mennesker, der ikke bare glæder sig på vores vegne over, at vi har en dejlig ferie, kan lure med,” mener Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef for Apollo.

Ferieinspiration hentes på Instagram
Mens Facebook stadig suverænt er det mest benyttede sociale medie, når vi skal dele ferieglimt med venner og bekendte og samtidigt følge med i, hvad der sker hjemme i lille Dannevang, så deler mange også på Instagram og Snapchat. Og særligt kvinderne kan ikke lade være med at logge på Instagram og Snapchat for at inspirere og blive inspireret.

Mere end hver tredje kvinde (36 pct.) følger således med på Instagram, mens mere end hver sjette (17 pct.) selv lægger feriebilleder op.

”Man kan sige meget om sociale medier, som jo ofte er lidt af en tidsrøver. Men der er også meget inspiration at hente på fx Instagram, som, om noget, fungerer som opslagsværk, når vi skal inspireres til en rejse eller står på destinationen og leder efter den perfekte kop kaffe eller en lækker frokost. For det kan de sociale medier jo også,” fortæller Glenn Bisgaard.

Mens næsten alle (89 pct.) de 22-29-årige i undersøgelsen fortæller, at de bruger sociale medier, når de er på ferie, så sørger knap hver femte dansker (19 pct.) for at give venner og bekendte en pause og opdaterer og bruger således slet ikke sociale medier, når de holder ferie.

Emner

Tags


Om Apollo Rejser
Apollo Rejser er en af Nordens førende rejsearrangører med næsten 400 medarbejdere og en million rejsende om året. Med os kan kunderne rejse til hele verden, uanset om de vil på en afslappende sol- og badeferie, en træningsuge i varmen eller tilbringe en weekend i en spændende storby. Vi arrangerer pakkerejser, træningsrejser, krydstogter og storbyrejser. Desuden tilbyder vi tryg og sikker bookning af fly og hotel separat, hvis kunden foretrækker selv at sammensætte sin rejse.

Apollo Rejser udgør, sammen med flyselskabet Novair, specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt sportsresortet Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi har siden 2015 været en del af den privatejede tyske koncern REWE med over 300.000 medarbejdere.

Apollo Rejser arbejder aktivt for bæredygtige rejser og socialt ansvar, og vi samarbejder med SOS Børnebyer, Ecpat og SOK (Sveriges Olympiske Komité). Apollo Rejser har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på www.apollorejser.dk.

Pressekontakt

Glenn Bisgaard

Glenn Bisgaard

Pressekontakt

Relateret materiale

Relaterede nyheder

Opgrader til Apollo Rejser

Apollo Rejser er en af Danmarks største rejsearrangører, og vi står for det bredeste charterudbud med mere end 1.450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.

Sol og varme
Apollo sælger først og fremmest charterrejser til sol- og badedestinationer. Hvad gælder sommeren består udbuddet hovedsageligt af europæiske destinationer, og i vinterhalvåret er det rejsemål som De Kanariske Øer, Thailand, Egypten, Indien og Vietnam, som er mest efterspurgte.

Moderne og fleksibel aktør
Et af Apollos kendetegn er, at vores tilgang til at arrangere rejser er meget moderne og fleksibel. Den vigtigste følelse på rejsen skal være, at et andet land for alvor opleves på landets egne præmisser. Fokus ligger på frihed, hyggelige områder og hoteller samt lokalt præg.

Det skal være enkelt at booke, og al nødvendig information skal være let tilgængelig. Vi sætter en ære i at blive oplevet som moderne og fleksibel med rejser for enhver smag. På egen hånd, i større selskaber, med børn eller på tomandshånd. Flyet skal afgå fra en lufthavn så tæt på de rejsende som muligt, og man skal naturligvis selv kunne vælge, om man vil have transport til hotellet eller en udlejningsbil. På rejsemålet findes et bredt udvalg af hotelalternativer, udflugtsmuligheder og aktiviteter.